Podľa prieskumu agentúry MN Force pre J&T Real Estate sa po skúsenosti s pandémiou koronavírusu až 36 percent zamestnancov vrátilo k práci výlučne z kancelárie. Pracovné priestory sa po skúsenosti s vírusom COVID-19 musia prispôsobiť nielen bezpečnostným pravidlám, ale aj novým trendom, ktoré po dvoch rokoch práce z domu zavádzajú zamestnávatelia.
Návrat do kancelárií mnohí vítajú
Éra tzv. homeofficov nevyhovovala každému a časť tých, pre ktorých bola pred pandémiou práca z domu snom, sa po dvojročnej skúsenosti veľmi radi vrátili naspäť do kancelárií. Lepšie technické a pracovné vybavenie, socializácia s kolegami či pevné hranice medzi časom na prácu a na rodinu, oddych a relax sú iba niektoré z benefitov pracovných priestorov, ktoré respondenti označili v prieskume za najdôležitejšie.
Podľa Petra Píša, obchodného riaditeľa a člena predstavenstva J&T Real Estate, v súčasnosti formou hybridnej práce – teda v kombinácii práce z kancelárie a z domu – pracuje približne 60 až 65 percent ľudí. „V kanceláriách sa momentálne pohybujú dve tretiny zamestnancov. Treba však poznamenať, že dôležitý je nielen sektor, ale aj charakter spoločnosti,“ vysvetľuje.
„Verejný sektor pracuje výhradne z kancelárie, nemá totiž technologické zázemie a je tam istá forma kontroly zamestnancov. Lokálne spoločnosti v rámci privátneho sektora skôr vyžadujú, aby zamestnanec pracoval z kancelárie, a nadnárodné firmy väčšinou umožňujú zamestnancom pracovať aj z domu. V ich prípade je home office prevažne rozšírený,“ konštatuje Peter Píš.
Pracovný priestor sa musí prispôsobiť
Zamestnanci sa do kancelárií vracajú so sprísnenými hygienickými návykmi a zamestnávatelia vyžadujú od prenajímateľa svojich priestorov vyššiu bezpečnosť. Nechcú sa totiž ocitnúť v situácii, že veľká časť zamestnancov bude vyradená z dôvodu práceneschopnosti. „V budovách, kde poskytujú servis poprední prenajímatelia na trhu, sa môžu cítiť veľmi bezpečne,“ pokračuje.
„Museli sme adaptovať podmienky a technické zázemie budov, aby spĺňali prísne hygienické normy. Či už je to vypnutie rekuperácie, doplnenie rôznych hygienických checkpointov, ktoré máte možnosť vidieť vo výťahoch, umiestnenia rôznych nálepiek ohľadom bezpečnej vzdialenosti alebo čistenie ventilačných jednotiek a ich ozónovanie.“
Populárne tzv. open space riešenie pracovných priestorov podľa Petra Píša postupne ustupuje do úzadia a vyplyvom agilného manažmentu sa trendom stávajú zóny, v ktorých sa ľudia združujú na pracovisku a vytvárajú kreatívne tímy, aby mohli vytvárať vyššiu hodnotu pre firmu. „Remodelujeme priestory za účelom vytvárania rôznych think tankových hubov, kde sa môžu zamestnanci a tímy stretnúť a kreovať myšlienky, čo na home office nie je možné,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ J&T Real Estate, jedného z najväčších komerčných kancelárskych prenajímateľov na Slovensku.
Dôležitá je lokalita aj vybavenie
Aké benefity zamestnanci oceňujú pri návrate do kancelárií? V prieskume kládli respondenti najväčší dôraz na blízkosť parkovania či dostupnosť zastávky MHD, na klimatizované priestory a blízkosť viacerých gastro možností. Aj v tomto prípade Peter Píš upozorňuje na špecifiká jednotlivých lokalít, ktoré si vyberajú najúspešnejšie spoločnosti na Slovensku.
„Máme lokalitu Westend, ktorá je pozicionovaná ako kampus, čo znamená, že dodávame služby, ktoré sú preň kompletným zázemím. Zuckermandel alebo River Park sú butikové lokalitné huby, ktoré poskytujú kompletné zázemie pre renomované Fortune 100 spoločnosti. Väčšinou sú to finančné, konzultantské alebo audítorské spoločnosti,“ hovorí. „Potom je tu lokalita Eurovea, kde sa zameriavame na kozmopolitný hub, v ktorom nájdete všehochuť spoločností. Máme tam zázemie mladých technologických firiem, audítorských spoločností, právnických kancelárií, ale aj IT technologických firiem.“
V rámci vybavenia spoločnosť J&T Real Estate vychádza v ústrety nárokom moderného zamestnanca. „Okrem samotnej mobility, či už sú to cyklopriestory alebo zázemie na vytvorenie pre elektroautá a prirodzene pre konvenčné autá, sa pozeráme aj na energetickú otázku, na smernice, ktoré prináša Európska komisia so zelenými trendmi, ktoré sa snažíme zakomponovať do našich budov.“ Tieto kritériá dbajú na bezpečnosť zamestnancov, zelený faktor a energetickú efektivitu jednotlivých budov.
„Naše realitné portfólio pripravujeme na certifikáciu Wealth Health and Safety. Je to medzinárodná americká certifikácia, ktorá prináša certifikát spojený s tým, aby sa ľudia cítili bezpečne. Na jednej strane je to zázemie spojené s dostupnosťou – bicyklom, MHD alebo osobným autom. Certifikácia zohľadňuje zelené priestory a energetickú náročnosť budov, ktorú sa snažíme intenzívne znižovať. V treťom poli je to faktor Health and Safety, teda ako možno priniesť čo najúčinnejšie technológie na vytvorenie čo najbezpečnejšieho prostredia pre zamestnancov. A toto celé sa snažíme spojiť do jedného kokteilu a priniesť klientom ako zaujímavý produkt na trhu, kde môžu zamestnanci fungovať,“ uzatvára Peter Píš.